Educació en valors i Educació emocional

APREBDRE A SER FELIÇ



SLEEP: Arribar a un acord

FOOD: N'hi ha per tothom

 CORDES
"Cordes", un magnífic curtmetratge d'animació capaç d'emocionar a grans i menuts. A l'igual que la Maria, nosaltres també volem ajudar als nens i nenes a créixer feliços sense cap tipus de barreres. Perquè considerem que el millor regal de la vida és sentir-nos volguts i acceptats per la resta, volem manifestar el nostre desig per dedicar temps a les persones que estimem.

“Cuerdas”, escrit i dirigit per Pedro Solís García, 
va guanyar la setmana passada el premi Goya 
al millor curtmetratge d’animació. 

ENAMORATS



Un dia com avui, descobrim en el blog Sonando Cuentos, una història molt tendra per explicar els més petits que és estar enamorat.
De l'encantador llibre "Enamorados" de Rebeca Dautremer, Maria José ens fa gaudir amb els dubtes i preguntes d'un grup de nens i nenes que volen saber que és estar enamorat.


       
EL PONT
Us presentem un vídeo per treballar la RESOLUCIÓ DE CONFLICTES
Hi ha dos maneres de fer-ho: D'una banda, hi ha els que no saben fer-ho i de l'altra els qui els resolen col·laborant. És genial per treballar a l'escola.
                                         Vist a http://dinamitzacio1.blogspot.com.es/

Inicio aquesta pàgina gràcies al bloc de Recursos per a l'EE de la Yolanda Roset, en la que ens ofereix una gran quantitat de material per poder treballar l'Educació en Valors.


RESOLUCIÓ DE CONFLICTES 
QUAN TOT S'EMBOLICA

Es poden treballar els valors a través d’una història titulada “QUAN TOT S’EMBOLICA”.
Aquesta història presenta en clau d’humor el caos que creen els conflictes. Al mateix temps proporciona eines i camins per a l’entesa i la reconciliació. La cinta mostra que abans que tot es trenqui és possible la reconciliació a través de la situació que viuen dues marmotes.



POSSIBLES PREGUNTES PER DEBATRE I REFLEXIONAR:
Què ens explica aquesta història?
Quina és la causa del problema?
Els dos protagonistes són conscients del problema?
Per què creus que tot s’acaba complicant?
Com creus que haurien d’haver actuat?
Com acaba la història?
Has vist o has viscut alguna situació semblant?
Creus que s’hagués solucionat abans si haguessin parlat?


SOPAR PER A DOS
La història narra la disputa entre dos camaleons per aconseguir marcar el seu territori i quedar-se el sopar (una mosca). Tenen un conflicte i la granota farà el paper de mediadora. El vídeo ens ensenya a saber resoldre els conflictes de bon començament sense deixar que esdevinguin un gran problema.
POSSIBLES PREGUNTES PER DEBATRE I REFLEXIONAR:

Què explica aquesta història?
Quin és el problema?
Creus que el camaleons guanyen alguna cosa mentre es barallen?
Creus que en perden alguna? Quina o quines?
Hi ha un personatge clau en el desenllaç d’aquesta història. Qui és? Quin paper hi juga?
Explica el que fan els camaleons quan seuen a parlar?
Comparteixen o distribueixen el menjar?
Qui creus que ha guanyat al final d’aquesta situació?
A la nostra vida quotidiana, hi ha situacions semblants?
T’agrada el final d’aquesta història?
Amb quin animal et sents més identificat? Per què?

L’AMISTAT I L’EMPATIA 

UN VERITABLE ACTE DE BONDAT

El valor de l’amistat en un emotiu vídeo on les necessitats de l’altre passen per davant de les pròpies. Fantàstic per explicar el valor del companyerisme i l’amistat amb els nens. Les imatges parlen per si soles ja que el vídeo dura menys de 2 minuts.



COMPANYERISME I RESPONSABILITAT

“HOT SEAT”

Vídeo d’aproximadament 5 minuts on uns conills d’una empresa tenen un conflicte per culpa d’una cadira trencada. Qui l’ha trencat? Es comporten realment com a bons companys? Cal ser valent i afrontar els errors?… Aquesta i altres preguntes es poden resoldre mirant aquest vídeo. Molt útil per treballar amb alumnes de Cicle Mitjà i Cicle Superior. Fantàstic!





MARE, DE QUIN COLOR 
SÓN ELS PETONS?


Avui, l'Ester ens ha fet descobrir un conte que ens ha meravellat a totes! Gràcies per compartir amb nosaltres tants petons plens de color.

Presentación de diapositivas: De quin color son els petons,mare? - Diapositivas




ACTITUD POSITIVA: CUENTO
La Teresa Montenegro ens fa descobrir aquest conte sobre l'actitud positiva que hem de prendre a la vida.



Les persones amb actitud positiva, tenen un gran sentit del compromís i una sensació de control sobre els esdeveniments de la vida, i interpreten les experiències estressants i doloroses com un repte més de l’existència. En conseqüència, tenen millor humor, són més perseverants, més reeixides i tenen millor salut física i mental.
- En canvi -en l’extrem oposat- les persones pessimistes, perceben les dificultats com amenaces, tanquen la porta a possibles solucions, s’enclaustren en el dramàtic i veuen l’obstacle, sobretot, com una expressió de la seva mala sort personal. En conseqüència s’amarguen el caràcter i veuen deteriorades les relacions amb altres persones i amb el món.
Les persones pessimistes no poden gestionar bé la realitat, ja que el descontentament i la desil·lusió són una constant; fins i tot, contagien als altres la seva visió negativa sobre diverses situacions de la vida i, per aquest motiu, les persones s’allunyen d’elles.
No es tracta de negar les dificultats, sinó de poder trobar recursos que ajudin a superar els inconvenients.

Per pensar en positiuTenir en compte aquestes claus poden ajudar a reformular la nostra forma de sentir, pensar i actuar.
1. – Evitar les idees del tipus “tot o res”. La realitat no és “blanca i negra” o bona o dolenta. Si pensem en aquests termes, som rígids i no donem lloc a matisos o punts de vista.
2. – No generalitzar massa. Algú va mentir o no va acudir a la cita, però això no significa que ocorri en tots els casos. Conclusions que comencin amb “sempre” o “mai” no solen conduir a exageracions.
3. – No focalitzar en el pitjor detall. Les situacions tenen diferents punts de vista. Si escollim centrar-nos en el pitjor, tot es veurà malament. Per exemple, donar més importància a crítiques que a elogis.
4. – No minimitzar el bo. Sempre hi ha una cosa positiva per destacar. Si el passem per alt o el desvalorem, perdem l’oportunitat d’apreciar els seus avantatges.
5. – Per menys o per més. Ens equivoquem tant quan exagerem la importància d’un problema com quan minimitzem les nostres capacitats per afrontar-lo.
6. – Evitar les prediccions. Davant d’indicis confusos o que ens desperten ansietat, anticipem la pitjor conclusió. Pensar que alguna cosa sortirà malament incideix en el seu resultat.
7. – Dir “no” a les suposicions. En la nostra comunicació quotidiana és freqüent que creguem que un altre (amic, parella, company) pensa o provi d’una manera. Com sabem que és així? Preguntar és millor que suposar.
8. – Fugir de la victimització. Frases o sentiments com a ” per què em toca sempre a mi? ” o “sempre tinc mala sort” o ” per què als altres sí i a mi no? ” ens allunyen de la responsabilitat sobre els nostres actes.
9. – No posar ni posar-nos etiquetes. En equivocar-nos, no tota la nostra persona mereix ser desqualificada; i una cosa similar ocorre quan d’altres cometen errors. No és el mateix dir “això ho vaig fer” que “sóc un ximple”. Però atenció: tampoc no responsabilitzar els altres per errors propis.
10. – Posar límits a la pròpia responsabilitat. Si ens creiem responsables de cada problema (una separació, un fill que desaprova, etc.) només sentirem culpa. Aquesta idea, tanmateix, n’oculta una altra, més negativa encara: creure que tot està sota el nostre control.

10 Consells per a l’Actitud PositivaL’actitud que prenem davant els problemes o esdeveniments que se’ns presenten quotidianament és finalment la que determina la dimensió i importància dels mateixos. Recordem que hi ha dues formes de veure el vas: mig ple i podem alegrar-nos en observar la meitat plena o podem preocupar-nos per la meitat buida. Això no és ni més ni menys que una qüestió de dues actituds antagòniques: la positiva i la negativa. Sense deixar de ser realista o somniador, podem transformar-nos en una persona més positiva i creativa per viure les circumstàncies d’una manera menys traumàtica i més relaxada.
Per això, per deixar de veure tot negre i conrear una verdadera “actitud positiva”, podem practicar aquestes propostes prou interessants:
Relaxació respiració profundaSi alguna cosa ens va sortint malament o ens sentim una mica depressius, el millor que es pot fer és distendre’ns per concentrar-nos en la respiració. S’ha comprovat que els mètodes de relaxació ajuden a desfer-se dels pensaments negatius, afavoreixen el control de les emocions i purifiquen el cos.
Fer el que pensemSi pensem una cosa i n’acabem fent una altra  totalment diferent, ens sentirem inconformes amb nosaltres. Tractar d’evitar les conductes contradictòries, sobretot si no volem que ens envaeixi un profund sentiment de fracàs existencial.
Aprendre a veure el costat positiu de les cosesHem d’aprendre que en la vida no tots els moments són bons, n’hi ha alguns pitjors que d’altres i fins i tot alguns són indesitjables. La clau aquesta en acceptar els fets que són irremeiables sense cap tipus de frustració o enuig desmesurat. Una reacció emotiva descontrolada o negativa per afrontar un moment dur en la vida és una clara mostra de debilitat i fracàs. Al contrari, la serenitat, l’autocontrol i la visió positiva de les coses són les millors armes per enfrontar amb èxit el que et toca viure.
Evitar les comparacionsPer conrear una actitud positiva gens millor que ser un mateix. Tant les comparacions com les idealitzacions de com hauríem de ser nosaltres i de com haurien de ser les coses, són molt perjudicials per a la nostra salut mental i la nostra autoestima. La frustració i l’enveja que es genera en veure en d’altres el que un vol ser són pensaments altament negatius que hem d’aprendre a controlar per evitar sentir-nos deprimit. El millor és acceptar-nos tal qual som i tractar de canviar aquelles coses que ens molesten de nosaltres mateixos, però deixant de costat les comparacions, ja que cada persona és única.
Viure el presentSí pensem contínuament en el que devem o podem fer en el futur ens perd el viure i gaudir del present. A més aquest tipus de pensaments alimenten l’ansietat i les preocupacions i no ens permetem gaudir dels petits moments que et dóna la vida. Per deixar de divagar i angoixar-nos per la qual cosa encara no va succeir, res millor que centrar tots els nostres sentits en allò que es fa aquí i ara, sense deixar de costat els sons i els projectes.
Oblidar els detallsL’obsessió per la perfecció només pot conduir-nos a la desil•lusió. Ja que no tot és tan perfecte com sempre pretenem que sigui, la vida és plena de petits detalls que la fan encantadora i única. Si desitgem que tot estigui d’acord al nostre esquema de valors ens passarem tot el temps tractant d’acomodar aquests detalls perquè es vegin perfectes, però li traurem el sabor de gaudir les coses tal qual es presenten. Busquem un equilibri i deixem de costat l’excés de perfeccionisme, ens sentirem molt millor.
Moure el cosPassem com més aviat millor a l’acció i permetem-li al cos moure’s amb total llibertat. Practicar un esport, fer alguna activitat física, recrea la nostra ment a través del ball o d’un passeig. D’aquesta manera elevem els nostres nivells d’adrenalina i serotonina augmentant l’optimisme i rebutgem els pensaments negatius.
Cuidar la nostra imatgeVeure’ns bé és una manera de sentir-nos bé. La cura personal ens farà sentir més renovats i ens ajudarà a trencar el cercle tancat del pessimisme.
Prestar atenció als altresCreure’ns el centre de l’univers només alimentarà les obsessions. A poc a poc, és bo començar a centrar-nos en els altres i recordar que ajudar al pròxim pot ajudar-nos a sentir-nos millor i més positius. Els problemes dels altres poden fer-nos prendre consciència que no tot el que ens passa és tan greu.
Cal dormir plàcidamentHem d’acostumar-nos a millorar la qualitat de la son. Dormir bé és una excel•lent manera de millorar el nostre estat d’ànim durant el dia. Recordeu que un mal descans incideix directament en el nostre humor, ens fa sentir cansat i irritable, i sobretot no ajuda a canviar l’actitud.
Educació emocional – JM Espasa

BLIP
Blip és una delicada i original pel·lícula d’animació de gran potencial didàctic sobre els colors, produïda per Ben Harper i Sean Mullen. Tres minuts que, a part del contingut plàstic que presenta, poden donar peu a reflexionar i discutir sobre les accions i comportament dels personatges.

FILOSOFIA DE VIDA
Des del bloc d'Educació Emocional 2 us presentem aquest vídeo sobre la filosofia de la vida. 




RECREA LA TEVA VIDA

Des del bloc Tocsdetics ens presenten aquest vídeo com un bona forma d'estimular la creativitat, la il·lusió, la comunicació i la confiança, el ser veritablement un mateix! Pot ser un bon recurs per a les tutories a classe!


         

Deixeu que els nens i nenes el vegin sense fer cap comentari abans, amb el llums de l'aula apagats... després, demaneu-los que escriguin en un paper, en silenci, dos o tres paraules i recolliu-els papers... Obriu llavors un petit debat i deixeu que s'expliquin.

Simultàniament un parell d'encarregats poden fer un núvol amb les paraules que tots hagin escrit al paper. Segur que acabar el debat visualitzant les paraules en un núvol tipus tagxedo o wordle fa presents a aquells que normalment no parlen en aquests tipus de debat i els fa participar a l'aula.